torsdag 4 juni 2015

Bildanalys - ’The Luncheon on the Grass’ av Édouard Manet

Édouard Manet levde på 1800-talet och målade många bilder på människor i det då moderna livet.
Det verkade som han var närvarande i sin samtid och gjorde målningar om det som pågick omkring sig. 

Jag vet inte exakt vad Manet ville visa med målningen ’The Luncheon on the Grass’ eller varför han målade den. När man letar efter information om målningen så finns det inte så mycket att hitta - till exempel varför han målade den och när han målade den. Han sålde målningen för 381 dollar (2600 franc’s), vilket jag tycker är inte är så bra betalt för han var en känd konstnär. Detta tycker jag bidrar till att det är svårt att veta vad meningen med målningen är och vad för motiv han kanske hade när han målade den. Därför kan man tolka målningen hur man vill. Jag tror Édouard Manet ville få fram en speciell känsla eller stämning och det är lite svårt att säga vad för känsla han ville få fram hos betraktarna men det märks att han har försökt. 


’The Luncheon on the Grass’  föreställer några personer som sitter och diskuterar medan en naken kvinna tittar rakt mot betraktaren. I början trodde jag att de befann sig i en skog men sen så såg jag att träden är mycket små och det ser ut som de är i en studio eller någon slags inspelningsscen. Det är också en person i bakgrunden som hukar sig vid en sjö. Det kan också vara så att människorna på den här bilden bara var väldigt stora jämfört med träden. Deras kroppar verkar vara naturliga och proportionerliga, och inte överdrivna om man bortser att de kan vara större än de flesta personerna. Jag gillar den här bilden för att den är mystisk. Även om man ser var personerna är på bilden vet man inte ’’var’’ de är, i vilket sammanhang. Perspektivet på hur stora de är är också spännande. Jag vill också gärna veta vad de diskuterar och vad kvinnan tänker på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar