torsdag 2 maj 2013

Uppdraget - Legendariska Jonas


                                                        UPPDRAGET



Det börjar med att jag kommer in till ett hus där jag hittar en liten låda. I den lådan finns det en sak som jag inte vet vad det är. Men jag tar med mig saken. Saken ser ut som en stor telefon. Jag springer ut på gatan. Det är ett fattigt område och det finns många hemlösa ute på gatan. Jag håller hårt den lilla saken i fickan. Jag börjar springa fort. Plötsligt hoppar jag upp på en låda. Sedan grabbar jag tag i ett metallrör som är över mig. Jag hoppar in i ett fönster och tittar mig om kring. Ingen är hemma. Jag söker igenom huset och hittar inget som jag kan använda till mitt uppdrag. Jag springer upp för trappan och sedan springer jag upp till taket. När jag är på taket tar jag sats och hoppar över till andra huset. Jag ser ett palmträd nere på marken och jag hoppar ner på den och hoppar ner på gatan. Jag trillar och skadar foten. Jag haltar mig fram. Efter att ha haltat mig fram på gatan i 20 min, börjar jag att springa långsamt fram till gatuhörnet. Jag springer snabbare och snabbare. Tillslut blir jag trött.

Jag går in i en byggnad och tar skydd medan jag vilar. Jag går långsamt fram till en liten gränd där jag ser en grupp afrikaner som håller i vapen och pratar om något. Det är svårt att höra men efter som jag pratar somaliska är det lätt att förstå vad de säger. Jag kan inte höra allt de säger men jag hörde i alla fall orden: bomb, självmord, pengar och döda. De går in i en byggnad med svenskar och de har bomber på sig. Byggnaden sprängs... efter några minuter går jag in och kollar vad som har hänt. Jag ser många döda vikingar som dött av röda hund. Jag söker igenom liken. Jag hittar samma sak som jag hittade i lådan, jag tar med den på min resa. På en annan viking hittar jag en söt gris. Som tur har jag en morot i väskan. Jag matar grisen med moroten och grisen verkar gilla mig. Jag döper honom till Jonas. Jag fortsätter att söka  igenom liken  och  så hittar jag en sten som är fin. Jag går ut ur byggnaden och rider på Jonas. På den här Legendariska resan rider jag vidare på Jonas. Jonas stannar och nöffar åt något i en låda. Jag går av Jonas och tittar i lådan. Det är en planka där. Jag tar plankan och ritar ett ansikte på plankan.

Jonas och jag fortsätter vår Legendariska resa mot det vilda. Igenom torrt och vått, kallt och varmt färdas Jonas och jag mot världen. Dag 37 är vi framme vid en mur. Vi försöker ta oss över den här stora muren i 5 dagar. Det är väldigt jobbigt utan mat i 5 dagar. Jag dricker de sista dropparna från vattenflaskan.  Jonas börjar bli väldigt trött. Jonas lägger sig ner och börjar sova. Jonas har sovit i 2 dagar nu och jag börjar gå och leta efter hjälp. Efter ha gått i några timmar svimmar jag.

Jag vaknar upp och jag är täck av lila löv. När jag reser mig upp ser jag en liten sjö. Jag tar några löv och läger de i fickan. Jag går fram till sjön och fyller hela vattenflaskan med vätskan. Det är läskigt för jag vet inte var Jonas är. Jag hittar Jonas och häller vattnet på honom. Jonas går upp på muren och jag hoppar på Jonas. Efter vi har kommit över muren hör man fåglarna kvittra, man ser solen gå ner i horisonten och lila löv faller från himmelen medan det luktar honung. Vi går bland de tropiska träden.Jag känner mig utmattad. Jag och Jonas lägger oss och somnar bland träden.

Nästa morgon vaknar jag... men det är något som är fel, Jonas är inte här. Jag är väldigt rädd att jag aldrig ska se Jonas mer. Jag måste hitta Jonas! Efter att gått bland de tropiska träden hittar jag en bur med en igelkott i. Jag namnger igelkotten - Ivan. Jag tog ut Ivan ur buren och sätter honom på min axel. Vi går vidare på vår legendariska resa mot det vilda. Ivan trillar ner från min axel och pekar på en strandad valross. Vi springer mot valrossen. Valrossen vaknar upp och kramar mig. Jag hoppar på valrossen och börjar rida mot det vilda. Jag döper valrossen till Walter. Walter har ett papper med text och en karta i sanden. Vi går och gräver upp kartan och pappret. På pappret står det: Du har hittat valrossen. Du måste föra honom till Valhalla där du kommer få en belöning. Ivan, Walter och jag går vidare på vår legendariska resa. Jag är väldigt rädd att Jonas är skadad. Jag måste hitta Jonas och föra Walter till Valhalla.

Efter ha gått i 4 timmar ser vi ett hus. Ivan smyger in i ett litet hål och tittar in. Huset ser övergivet ut. Ivan ser ingen där inne. Walter går in i huset och söker igenom det. Han hittar frukt och ett guldigt svärd som glänser. Vi går ut och sover i löven. Jag vaknar på ett annat ställe. Det är en fabrik. Ivan ligger död på golvet. Fabriken är övergiven och Walter går mot utgången så snabbt som han kan. Jag springer efter Walter. Vi har kommit ut ur fabriken och vi fortsätter på vår resa mot Valhalla. Någon eller något hoppar på från sidan och slår mig tills jag blir medvetslös. Jag vaknar upp i ett gammalt övergivet trähus någonstans i något varmt land där det är varmt och det finns en tropisk skog. Det står en kille och slipar knivar. Han ser inte vänlig ut bakifrån. Han är en Afrikan som har fint hår och en rolig mössa med gröna, gula och röda färger. Han har en plantage av gräs. Han vänder sig och ler. Han går mot mig medan jag kryper bakåt. Jag är rädd och mitt hjärta slår jättesnabbt. Han hukar sig och säger: Jag kommer inte skada dig eller din vän. Han backar och går fram till ett bord och börjar slipa kniven igen. Efter några minuter ställer jag mig upp och frågar vem han är och varför jag är här. Han säger: ‘Jag räddade dig från folk som var farliga och skulle göra många farliga saker mot mig och Walter. Jag är en bara en som såg dig och din valross gå ut från fabriken där de jättefarliga piraterna var. De är tränade att döda alla och allting som kommer i deras väg.’ Jag frågade honom varför piraterna ville döda alla här. Han sa: ‘Piraterna jobbar för Yori och han är väldig farlig och det var han som gav dem vapen och gjorde den här ön till en väldigt farlig ställe.’ ‘Är vi på en ö!?’ ‘Ja’ sa han och tog upp en karta ur en låda och pekade på var vi var. ‘Men jag och Walter här måste komma till Valhalla och lämna Walter. Vet du hur man kommer dit?’ sa jag. ‘Det finns en väg att komma dit men Yori har en nyckel till en dörr som finns där och pekade på en liten sjö’ sa han. ‘Kan du hjälpa oss komma till han så kallade Yori så jag kan ta hans nyckel och komma till Valhalla. ‘Han är ingen att skämta om - han är väldigt farlig. Han har ett högkvarter där nycklen finns inlåst i ett rum där Yori har övervakning hela dygnet av hans bästa tränade pirater.’ ‘Ok men hur ska vi få tag på nycklen då’? sa jag. ‘Jag tror jag har en plan. Men först måste vi åka till en gammal kompis som har en helikopter som kan hjälpa oss.’

Vi släpper ut Walter ur buren och går ut och hoppar in i hans pickup truck. Walter sitter där bak och dricker lite vatten ur en hink. ‘Jag fick veta ditt namn’ sa jag. ‘Jag heter Sam och jag har överlevt här i några månader’.  Vi åker till Sams kompis. När vi är framme hälsar Sam på hans vän och pekar på mig och Walter och sen på helikoptern. De går mot oss och Sam säger att det här är min kompis Tony och han kommer hjälpa oss att hämta nycklen. Jag hälsade på honom och sa att jag hette Pontus och valrossen heter Walter.

Jag och Sam åker till högkvarteret medan Tony åker helikopter och skyddar oss. Walter stannar i Trähuset. Vi åker med pickup trucken igenom byggnaden och sjukter alla vi ser. Vi krashade och jag tar skydd bakom ett bord och dödar folk. Efter vi har dödat alla vi ser kommer det ut en kille med en eldkastare. Sam skriker till mig: Jag tar han! Sam springer fram till killen och hoppar på honom och slår honom. Efter Sam har slagit ihjäl han med eldkastare springer vi in till rummet med nycklen och tar den. Vi springer ut och Tony är inte där med helikoptern. Sam blir skuten i benet och trillar ner och jag blir slagen i huvudet.

Jag vaknar upp i rummet där nycklen var. Jag är fastbunden mot en stol och Sam också. Yori står framför mig och säger: ‘Du trodde inte väl det skulle vara så lätt att vinna över mig va?’ Han tog upp en pistol och siktade mot mig och sa: Du får ett val  - jag dödar dig eller din vän - du har 10 sekunder på dig att välja’. Jag är rädd och mitt hjärta bultar som det aldrig har gjort förut. 9. Jag vet inte vad jag ska göra och jag är jätte rädd.8.7.6. Jag vill inte dö men jag vill heller inte svika Sam. 5. Tiden är strax ute. 4.Jag vet inte vad jag ska göra. 3...2...1 Yori säger: ‘Vad är ditt val’? Jag kan knappt prata. ‘Döda mig’ sa jag. Yori siktar pistolen mot mig och tittar bakåt. Då är det här väl slutet tänkte jag. Precis innan han ska skjuta hör vi Tony skrika: ‘Jag är här’. Han skjuter upp i luften. Yori tar bort pistolen från mitt huvud. Yori siktar mot den enda dörren in. Tony sparkar in dörren och skjuter över hela stället. Yori dödar Tony med ett skott i huvudet. Sam biter Yori i benet. Jag kan inte komma bort från min stol. Yori skjuter överallt och prickar repet på stolen som jag sitter i. Jag ställer mig upp. Sam skriker: ‘Ta nycklen och spring’. Jag tar nycklen från bordet och springer ut ur byggnaden.Jag åker med helikoptern till Walter. Walter är oskadad. Jag och Walter går mot dörren och öppnar den.

Äntligen är vi i Valhalla. Walter och jag åker i en hiss. Vi kommer upp till en recension där en viking står. Vikingen säger valross du är här. Han tackar mig och säger att jag kommer få tillbaka Jonas. Jonas kommer springande till mig. Jag tar fram saken och säger till vikingen: ‘Vad är detta?’  ‘Det är den legendariska kradishi som tillhör Grövele. Ge den till mig så kommer jag ge den till Grövele. Du kommer bli belönad med ett guldsvärd som du kommer anväda i framtiden.’ Jonas och jag åker ner i hissen. Det är skönt att det är bara jag och Jonas nu. Äntligen kan jag bara rida på Jonas mot solnedgången.


The END...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar