söndag 18 november 2012

HK v:47


Frukt och bär- Lingonsylt
Grönsaker- Majs
Rotfrukt- potatis 
Bröd- Knäckebröd 
Smör- Smör
Mjölk och ost- Mjölk
Kött- Köttfärs 



Ola och jag ska börja med att koka potatisen sen ska vi steka köttbullarna.För det tar längre tid att koka en att steka köttbullarna. Sen när det är nästan klart ska jag duka.
Jag valde köttbullar för man skulle ha någon slags köttfärs. Jag tog majs för det odlar man nära. Ola glömde skriva att vi skulle beställa majs. Potatis tog jag för det odlar man nära och är nyttig. Knäckebröd tog jag för det är billigt. Jag tog smör till knäckebrödet för att det skulle smaka bättre och man får i sig mer näringsämnen i kroppen.Mjölk tog jag sen för det är bra för benen och produceras nära.

Vi vet inga speciella matlagnings metoder vi ska använda, men vi ska använda: skål, stekpanna,kastrull, slev och några mått.

 Vi har gjort potatis med köttbullar och lingonsylt. Det smakade gott och utseendet var bra men vi hade använt en provsticka många gånger på potatisarna. Konsistensen på potatisen var väldigt bra den var väldigt mjuk. Köttbullarna hade en krispig yta och smakade bra.
Det gick bra med att planera maten och laga den. Det var inget man kunde tilläga så maträtten blev bättre.
Jag är nöjd med min måltid.




3 kommentarer:

  1. Hej!
    Läs instruktionen på unikum och komplettera ditt arbete.


    ▪ Rita in råvarorna i tallriksmodellen och matcirkeln- fundera över om du ska ändra något för att få en mer komplett måltid
    ▪ Skriv inköpslista med mängdangivelse
    ▪ Gör en arbetsplanering- dvs. ska du börja med köttbullarna, potatismoset eller de kokta grönsakerna?
    ▪ Prisberäkna måltiden.

    ▪ Skriv en text där du berättar om måltiden inkludera alla punkter ovan:
    ▪ Vilka råvaror du valt och varför-motivera ditt val med hjälp av aspekterna hälsa,ekonomi och miljö.
    ▪ Vilka matlagningsmetoder och redskap du ska använda-motivera ditt val med hjälp av aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
    ▪ Skriv ner vad tyckte om måltiden: smak, utseende, konsistens.
    ▪ Skriv ner hur arbetsplaneringen fungerade-är det något ni skulle gjort annorlunda.
    ▪ Gör en självbedömning med hjälp av matrisen på unikum.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat eric men du kunde utväckla dig lite mer

    SvaraRadera
  3. det låter jätte gott. men du skrev inte så mycket om grönsaker. tänk också på miljön. di meningar kunde vara lite längre.

    SvaraRadera